You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "

Powered by Blogger.

Wednesday 21 December 2011

"Welcome Home For You" =)

Assalamualaikum w.b.t.


Setelah beberapa hari menghilangkan diri lantaran masalah yang berlaku, penulis kembali ingin mengisi ruang penulisan yang ada ini. Hari ini merupakan hari pendaftaran bagi pelajar Politeknik bagi kemasukan ke Kolej Kediaman. Alhamdulillah bagi yang mendapat tempat di dalam, bersyukurlah kerana masih ramai yang tidak berpeluang untuk mendapat kelulusan  bagi berada bersama-sama anda di dalam. Kepada pelajar yang tidak mendapat kelulusan untuk tinggal di Kolej, jangan sesekali memanding sinis kepada pentadbiran Kolej. Sekiranya anda mempunyai ketidakpuasan hati yang tinggi terhadap kepimpinan Kolej, sila rujuk kepada mereka yang faham. 

Tiada gunanya anda marah disebabkan "kelalaian pihak kolej" menguruskan borang permohonan di sini. "Kelalalain" yang bagaimanakah dilemparkan ke atas pihak kolej? Sekiranya anda merasakan bahawa betul ada "kelalaian" itu, rujuklah kepada pihak kolej. Sekiranya anda marah di belakang sekalipun, tidak akan menjadi apa-apa. Mungkin dosa dapat rasanya. Fikir-fikirkan. Setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Insya-Allah.


Cukup dahaulu pesanan penulis kepada diri penulis dan anda di luar sana. Hakikatnya, kemarahan seseorang manusia ini tidak ke mana. Sekadar melepaskan keluhan di hati dalam bentuk yang berbeza-beza. Bukankah ada istilah yang mengatakan, 

"Lain manusia, lain perangainya"?

Nah! Di situ dapat dilihat. Perlu juga diingatkan wahai saudara seislamku, ingatlah pada kata-kata yang dipinjam daripada ruangan Ustaz Zaharuddin ini. 

Jika ingin lihat amanahnya seseorang, lihat cara dia berurusan wang dan duit denganmu;
Jika ingin lihat kawalan nafsunya, lihat cara dia berbicara & berurusan dengan orang berlainan jantina yang ‘cantik’ & ‘handsome’ @ disukainya;
Jika ingin tahu akhlak sebenar seseorang, lihatlah dia sewaktu dia sangat marah;
Jika ingin melihat kehebatan akhlaknya lihatlah dia sewaktu berurusan dengan orang yang mencerca & membencinya;
Jika ingin lihat keadilan mindanya dan kebaikan pola pemikirannya, lihatlah cara dia berbincang dengan pandangan berbeza dengannya.


Begitulah umpamanya anda dan juga penulis. Siapalah kita jika hendak dibandingkan dengan insan-insan hebat seperti baiknya akhlak Rasulullah yang maksum, kebaikan para sahabat hatta akhlak para ulamak yang ada pun, adakah kita benar-benar mengikuti jejak langkah mereka ini? Renungkan kembali. Sekejap sahaja. 


Think. 

Think. 

Think. 

Think. 

Think. 

Pengajaran dan pembelajaran di era baru akan bermula. Maka, banyak perkara yang perlu difikirkan dan dilaksanakan. 

Cukup sekadar itu pada hari ini. 

Penulis hanya ingin mengucapkan SELAMAT DATANG kepada anda semua ke sesi pengajian bagi semester ini. 


Penulis akan memerhatikan bagaimana diri anda ketika di awal semester, pertengahan semester dan akhir semester.  Segala-galanya bagi menjadi kronologi yang baik bagi yang berusaha, dan menjadi sejarah hitam bagi mereka yang hanya sekadar hadir di IPT untuk berseronok-seronok dan menghabiskan pengajian tanpa membawa sedikit pun ilmu untuk menjadi bekal di luar sana kelak. Wallahua'lam.

Pesanan Penulis,

"Biarlah kedatangan ini dirai, Pemergiannya kelak ditangisi"
Anda pasti merasakannya kelak =)

0 Kata Berhikmah:

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP